-
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
-
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
-
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
-
Iran stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
-
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
-
Equinor investerer 4 milliarder i nytt prosjekt på Troll-feltet
-
Barth Eide vil boikotte israelske bosetninger
-
Rekordår for norsk våpeneksport
-
Støre avventer ny vurdering av norgespris
-
Rederiforbundet: – All grunn til varsomhet i Hormuzstredet
-
Stor pågang i lånesøknader til Husbanken
-
Israelsk minister taler USA midt imot: – Hele Libanon må brenne
-
USA-Iran-samtaler i Sveits avlyst
-
Trump anklages for «spin» etter Iran-avtalen
-
Apple varsler dyrere iPhone og Mac
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
Skipstrafikken gjennom Hormuzstredet var den travleste på to måneder etter at USA og Iran inngikk en midlertidig fredsavtale, men falt fredag på grunn av ny usikkerhet.
Totalt 25 handelsskip krysset Hormuzstredet torsdag. Det er det høyeste antallet siden midten av april, og mer enn tre ganger gjennomsnittet på litt over syv om dagen siden begynnelsen av mars, ifølge data fra sporingsselskapet AXSMarine.
Antallet skip med synlige signaler falt imidlertid fredag, etter at det ble rapportert om en mine nær Omans kyst.
Samtidig har Iran stilt krav om at skip må ha landets tillatelse og obligatorisk forsikring for å krysse, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.
Ifølge avtalen med USA skal Iran de neste 60 dagene «gjøre sitt beste for å tilrettelegge for sikker og kostnadsfri passasje» for handelsskip gjennom Hormuzstredet. Den iranske etaten PGSA, som har ansvar for stredet, publiserte fredag nye regler for passasje i løpet av 60-dagersperioden. Alle skip som ønsker å krysse Hormuzstredet, må sende inn en passeringsforespørsel «48 timer i forveien», het det i et innlegg på X.
Forsikringen som PGSA angivelig tilbyr, er foreløpig gratis, men etaten forbeholder seg retten til å innføre avgifter i fremtiden.
Mer enn 500 kommersielle fartøy og rundt 11.000 sjøfolk sitter fortsatt fast i Gulfen, ifølge Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen. Blant dem er rundt 20 norsk-tilknyttede skip.
(©NTB)
Nylige artikler
Kan dette bli neste store AI-case på Oslo Børs?
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
Det Afrika minnet meg om – og det Norge risikerer å glemme
Iran sier de stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
Mest leste artikler
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar