-
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
-
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
-
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
-
Iran stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
-
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
-
Equinor investerer 4 milliarder i nytt prosjekt på Troll-feltet
-
Barth Eide vil boikotte israelske bosetninger
-
Rekordår for norsk våpeneksport
-
Støre avventer ny vurdering av norgespris
-
Rederiforbundet: – All grunn til varsomhet i Hormuzstredet
-
Stor pågang i lånesøknader til Husbanken
-
Israelsk minister taler USA midt imot: – Hele Libanon må brenne
-
USA-Iran-samtaler i Sveits avlyst
-
Trump anklages for «spin» etter Iran-avtalen
-
Apple varsler dyrere iPhone og Mac
Iran sier de stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
Iran sier de stenger Hormuzstredet og viser til israelske angrep på Libanon samt at USA har brutt sine forpliktelser.
Meldingen kommer fra Irans øverste militære ledelse lørdag, ifølge det statlige nyhetsbyrået MEHR.
De sier stengingen av stredet er et «første skritt» som svar på det de beskriver som brudd på forpliktelser.
Iran advarer samtidig at det vil komme ytterligere tiltak dersom aggresjonen fortsetter.
Alle fartøy advares lørdag av Iran mot å seile gjennom stredet, og Iran sier alle som gjør det, vil sette egen sikkerhet på spill.
USAs visepresident JD Vance sier at det ikke finnes bevis for at Iran faktisk stenger Hormuzstredet, skriver Fox News.
Sveits-samtaler
Vance sier han planlegger en snarlig visitt til Sveits for å holde samtaler med Iran.
Irans utenriksdepartement sier de forventer at USA i disse Sveits-samtalene oppfyller sine forpliktelser og forklarer hvordan de har tenkt til å oppfylle dem.
De sier samtidig at et forhandlingsteam vil reise til Sveits allerede lørdag.
Tidligere denne uka signerte USA og Iran en intensjonsavtale som er ment å få slutt på krigen i Iran. Hormuzstredet ble gjenåpnet for trafikk, og torsdag krysset totalt 25 handelsskip stredet, den største trafikken på over to måneder.
Iran har i praksis holdt Hormuzstredet stengt siden USA og Israel gikk til angrep på landet 28. februar. Det har ført til at prisen på blant annet olje har steget betraktelig.
Kampene fortsetter i Libanon
Samtidig fortsetter de israelske angrepene i Libanon. Lørdag ble minst 16 mennesker drept sør i landet.
Israel og Hizbollah ble sammen med USAs hjelp enige om en våpenhvile fredag etter at kampene i Libanon hadde blusset opp. Både Israel og Hizbollah bekreftet at våpenhvilen var inngått, og en amerikansk tjenestemann sa den skulle tre i kraft klokka 16 lokal tid fredag.
Både Israel og Hizbollah skylder lørdag på hverandre for brudd på våpenvilen.
Libanons regjeringshær sier at Israels fortsatte angrep mot landet har til hensikt å hindre innsatsen for å gjenopprette stabilitet i Libanon.
En talsmann for Israels militære sier imidlertid at stabilitet kan gjenopprettes bare dersom Hizbollah slutter å krenke våpenhvilen.
(©NTB)
Nylige artikler
Kan dette bli neste store AI-case på Oslo Børs?
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
Det Afrika minnet meg om – og det Norge risikerer å glemme
Iran sier de stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
Mest leste artikler
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar