-
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
-
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
-
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
-
Iran stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
-
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
-
Equinor investerer 4 milliarder i nytt prosjekt på Troll-feltet
-
Barth Eide vil boikotte israelske bosetninger
-
Rekordår for norsk våpeneksport
-
Støre avventer ny vurdering av norgespris
-
Rederiforbundet: – All grunn til varsomhet i Hormuzstredet
-
Stor pågang i lånesøknader til Husbanken
-
Israelsk minister taler USA midt imot: – Hele Libanon må brenne
-
USA-Iran-samtaler i Sveits avlyst
-
Trump anklages for «spin» etter Iran-avtalen
-
Apple varsler dyrere iPhone og Mac
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
USA og Iran innleder 60 dager med forhandlinger om atomprogram, sanksjoner og våpenhvile i Libanon mens skepsisen fortsatt er stor i Teheran.
Første runde av samtaler mellom USA og Iran siden en intensjonsavtale ble signert, starter søndag ettermiddag på fjellhotellet Bürgenstock i Sveits. USAs visepresident J.D. Vance leder USAs delegasjon og kom til Sveits søndag morgen. Sveits' utenriksdepartement opplyser at både Irans delegasjon og meglerlandene Pakistan og Qatar også er på plass.
Første post på dagsorden blir situasjonen i Libanon, der Israels fortsatte angrep truer med å velte avtalen. Slutt på krigen i Libanon er nevnt tre ganger i første avsnitt av den signerte avtalen.
60 dager med forhandlinger
Søndagens samtaler skal etter planen innlede en to måneder lang periode der partene skal forhandle seg fram til en endelig avtale for å avslutte krigen, en avtale blant annet om Irans atomprogram og opphevelse av sanksjonene.
- Jeg tror vi forhåpentlig skal gjøre framgang på atomspørsmålet, og på spørsmålet om våpenhvile i Libanon. Det er de to viktigste sakene jeg tror vi skal fokusere på, sa Vance da han gikk om bord på flyet i Washington lørdag.
Fortsatt skepsis
Men det er fortsatt stor skepsis i Teheran, der en rådgiver til ayatolla Mojtaba Khamenei postet på X at «fienden viser seg å bryte løfter» i forbindelse med at USA ikke har klart å stagge Israel i Libanon.
Iran meldte lørdag at skipstrafikken gjennom Hormuzstredet igjen var stanset som følge av de israelske angrepene i Libanon.
Den iranske delegasjon under ledelse av sjefforhandler Mohammad Bagher Qalibaf og utenriksminister Abbas Araghchi ankom Sveits lørdag kveld. Talsmann Esmaeil Baqaei sier at Iran vil kreve at USA innfrir forpliktelsene de signerte på da intensjonsavtalen ble undertegnet.
- Ellers vil hele avtalen være i spill, sa han, ifølge det iranske nyhetsbyrået Irna.
Fortsatt krig i Libanon
Israel og Hizbollah ble fredag, med USAs hjelp, enige om en våpenhvile, men allerede natt til lørdag fortsatte de israelske angrepene etter at det ble meldt om 47 drepte libanesere og fire drepte israelske soldater.
Israel beskyldte Hizbollah for å ha skutt titalls droner mot israelske styrker, mens Hizbollah sa de var i sin fulle rett til å svare på israelske angrep, og at de ikke vil tillate israelske soldater å operere på libanesisk territorium.
Israels statsminister Benjamin Netanyahu står fast på at Israel ikke har til hensikt å trekke seg ut av områdene i Sør-Libanon de nå har okkupert, og at dette skal forbli en buffersone mellom Libanon og Israel.
(©NTB)
Nylige artikler
Kan dette bli neste store AI-case på Oslo Børs?
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
Det Afrika minnet meg om – og det Norge risikerer å glemme
Iran sier de stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
Mest leste artikler
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar